Kęstučio Šapokos ir Benignos Kasparavičiūtės projektas „Foto Salonas, Musninkų g.“

„Fotosalonas, Musninkų g.” – tarpdisciplininę raišką naudojančių menininkų Benignos Kasparavičiūtės ir Kęstučio Šapokos bendros kūrybinės veiklos rezultatas. Šioje parodoje eksponuojami bendri ir autoriniai abiejų autorių fotografijos projektai, pradedant sukurtais 2004-aisiais ir baigiant specialiai šiai parodai vizualizuotais naujais.

Nei B. Kasparavičiūtė, nei K. Šapoka nekuria „fotografijos meno“ siaurąja prasme, tačiau nemaža dalis jų tarpdisciplininių projektų buvo įgyvendinti būtent fotografijos pagalba (kaip viena iš arba pagrindine medija). Kai kurie šių projektų yra procesualūs ir performatyvūs, kuriuose fotografija atlieka labiau proceso dokumentavimo, o ne „meninės fotografijos”, funkciją.  Tačiau kai kur fotografavimas perauga ir į pačios fotografijos kaip medijos interpretacijas, dekonstrukcijas. Iš dalies ši retrospektyva – bandymas pasižvalgyti po fotografijos paraštes ‒ „pasidaryk pats“, „muilinės“, buitinės fotografijos (anti)estetiką.

Čia rodomuose keliuose bendruose K. Šapokos ir B. Kasparavičiūtės fotoprojektuose menininkų gyvenamoji aplinka (Vilniaus sovietiniai miegamieji rajonai) įtraukiama į įvairias performatyvias praktikas ir pati jas diktuoja, pasiūlo. O šios praktikos įrėminamos  „muilinės“ ar ‒ rečiau ‒ profesionalaus fotoaparato pagalba.

Taigi parodoje pristatomi projektai, gal išskyrus porą darbų, nėra „menas“ konvencionalia prasme. Daugumą jų suformavo aplinka, specifinis erdvėlaikis, nustatantis tam tikrus gyvensenos rėmus, šablonus, atitinkamą psichogeografiją, ir netgi „estetiką“, sukuriantis tam tikras rutinines ir nerutinines praktikas.

Ta (ne)rutina ‒ kasdienybė ir/ar bandymas nustatyti su ja vienokį ar kitokį santykį kartais tampa tuo, ką iš dalies galima pavadinti „meniniais projektais“. Tačiau tikrovė visuomet išlieka svarbiausia.