Parodos
PRESTIŽAS: ŠIŲ DIENŲ FANTASMAGORIJA
2012 m. rugsėjo 28–lapkričio 18 d.
Š. m. rugsėjo 28 d. Klaipėdos kultūrų komunikacijų centre atidarytas lietuvių ir prancūzų autorių šiuolaikinio meno projektas „Prestižas: šių dienų fantasmagorija“. Parodoje eksponuojami Prancūzijos menininkų – Pierre‘o Bismutho, Wilfrido Almendros, Danielio Bureno ir Claire Fontaine – meno kūriniai. Lietuvai atstovauja Žilvinas Kempinas, Deimantas Narkevičius, Šarūnas Sauka, Kristina Inčiūraitė, Juozas Laivys, Jonas Mekas, Svajonė ir Paulius Stanikai.
Dažnai prestižą suvokiame kaip apie aukštą padėtį visuomenėje, reputaciją, pagarbą ar pasigėrėjimą, pagrįstas dideliais laimėjimais. Tačiau taip pat dažnai pamirštame kitas dvi reikšmes, kurias turi šis žodis: 1) ekonomikos moksle ir finansų teorijoje prestižu apibūdinama suma, kuria pirkėjo sumokėta kaina viršija įsigytos kitos įmonės grynojo turto dalies verte ir iš kurios pirkėjas tikisi ateityje gauti ekonomines naudos; 2) šio žodžio šaknys siekia XVII amžių ir iš pradžių šiuo terminu buvo apibūdinami cirko triukai ir fokusai.
Parodos tikslas – rasti visų šių žodžio „prestižas“ prasmių santykį, taip pat bandoma atsakyti į klausimą, ar ši sąvoka egzistuoja iš tikrųjų ar tai yra tik įvaizdis, kurį formuoja visuomeniniai ir ekonominiai procesai. Pristatomi darbai tiria skirtingus požiūrius į prestižo augimą ar praradimą – nuo ironizavimo ir sarkazmo iki grožio nykimo ir svajonių apie šlovę. Ar vienas iš prestižo įgijimo metodų yra finansinė galia? Ar kapitalo ir privilegijų kaupimas gali tapti pirmine meno intervencija į socialinę realybę ir taip paversti meną „prestižiniu“? Prestižą galima suvokti ir remiantis rašytojo Christopherio Priesto to paties pavadinimo romano bei pagal jį filmą sukūrusio Christopherio Nolano suteiktomis (savo ruožtu padiktuotomis šou magijos principų) versijomis. Šiuose kūriniuose prestižas apibrėžiamas kaip trečiasis, galutinis iliuzionisto atliekamas veiksmas, kurio metu sudėliojami visi taškai ant „i“, o suglumusi auditorija spėlioja, kaip tai vis dėlto atsitiko. Du pagrindiniai romano herojai varžosi dėl geriausio „prestižo“ ir pirmenybės fokusų pasaulyje. Tai vyksta ir šiuolaikinio meno pasaulyje, kai menininkai, miestai, bienalės, meno mugės tarpusavyje varžosi dėl įdomiausio meno kūrinio / įvykio „gamybos“ ir šito neapčiuopiamo prestižo įgijimo, kuris yra tik mūsų laikų socialinė fantasmagorija.
Prancūzų kuratorius Nicolas Bourriaud, Lietuvos Respublikos kultūros ministras Arūnas Gelūnas ir projekto kuratoriai parengė savo įžvalgas prestižo tema. Jos publikuojamos kataloge drauge su abiejų šalių menininkų darbais.
Kuratoriai: Julija Čistiakova (FR), Ignas Kazakevičius (LT), Vidas Poškus (LT)
Iliustracija:
S&P Stanikas „Paskutinė karalienės diena”
Nuotraukų galerijoje – parodos atidarymo ir spaudos konferencijos akimirkos bei parodos fragmentai.
Vytauto Liaudansko, Astos Esu, Nerijaus Jankausko, Bronės Neverdauskienės nuotraukos