Parodos
Šiuolaikinio Rusijos meno pjūvis
Šiuolaikinio Rusijos meno pjūvis Klaipėdoje
2010-10-08 Klaipėdoje, KKKC parodų rūmuose įvyko Rusijos šiuolaikinio meno projekto parodos „Estetika VS Informacija“ atidarymas.
„Neieškokite vienos prasmės mūsų trijulės kūriniuose, stebėkite savo reakciją“, – sakė meno grupės „Kupidonas“ (kuriai priklauso ir Andrejus Filipovas bei Niujorke gyvenantis lietuvių kilmės menininkas Viktoras Skersis) atstovas Jurijus Albertas, jam skirtoje salėje iš penkių tonų smėlio suformavęs siurrealistinę idilę pagal XIX a. romantizmo atstovo K.D. Friedricho paveikslų motyvus.
„Mane domina menininko anarchisto ir oficialios institucijos santykis“, – teigia tapytojas ir instaliacijų kūrėjas, pelnęs „absurdisto“ ir švabroavangardo (шваброавангард) pravardes, jaunosios kartos menininkas Valerijus Čtakas, dalį parodų rūmų pavertęs undergroundinių vakarėlių erdve. Sukūręs kažką panašaus į madingą pusrūsį, skvotą, nelegalų barą ir jį dekoravęs „siaurame rate plačiai žinomų“ anarchistų portretais, piktogramomis, įvairių kalbų, dialektų (tame tarpe ir žemaitiško) frazių ir žargono nuotrupomis, menininkas teigia meną neturint nei rasės, nei tautybės, nei geografinių ribų. „Net tatuiruotės ant mano rankų serbų kalba padarytos”, – rodė Valerijus.
Dauguma projekto dalyvių savo kūriniuose derina apčiuopiamus realaus gyvenimo ir įsivaizduojamo pasaulio fragmentus. Juose – normų, taisyklių, dogmų ir pasąmonės vaizdinių kontrastas. Lyrika, agresija, provokacija, naivumas, iššūkis ir rimti filosofiniai argumentai.
Davidas Ter–Oganianas pristato kompiuterinį žaidimą, kuriame žiūrovas gali dažasvydiškai iššaudyti žinomo Rusijos abstrakcionisto J. Zlotnikovo paveikslus. Grupė „Provmyza“ pristato naujausią Venecijos kino festivaliui kurtą, visuomenės nuomonių nepastovumą ironizuojantį kūrinį „Sąmyšis“.
Kraštutinį meno akcijų radikalizmą į filosofinę estetiką iškeitęs Anatolijus Osmolovskis audio kūriniu „Raudonoji armija“ nagrinėja rusiškosios kovinės dvasios prigimtį. Įgarsintame II pasaulinio karo vokiečių generolo kreipimęsi į kareivius girdime įspėjimus apie laukinį, nenuspėjamą rusų kareivio charakterį. Visuose parodų rūmuose skambantys įspėjamieji žodžiai lengvai gali būti pritaikomi ir šioms dienoms, kalbant apie Rusijos „kultūros kareivius“.
Šiandien, po parodos atidarymo, 18.00 val. žymiausias Rusijos šiuolaikinio meno teoretikas, praeityje išgarsėjęs skandalingomis meno akcijomis Raudonojoje aikštėje, Anatolijus Osmolovskis pristatys naują Maskvos meno rinkoje pasirodžiusį meno kritikos žurnalą „Bazė“ ir jame aptariamus aktualius šiuolaikinio meno aspektus.
Paskutinė galimybė susitikti su Rusijos menininkais – spalio 9 d. 12 val. apskritojo stalo diskusijose („Baroti“ galerija), kuriose Lietuvos ir Rusijos kuratoriai, menotyrininkai ir menininkai kalbės apie šiuolaikinio Rusijos meno ypatybes, meno terorizmą ir cenzūrą, regionalizmą ir Maskvos bienalės kontekstą, ir apie tai, kodėl Vakarams patinka Rusijos menas.
KKKC inf.