Parodos
KKKC PARODŲ RŪMUOSE – LENKŲ MENININKŲ AUDIOVIZUALINIS PROJEKTAS
KKKC Parodų rūmuose (Didžioji Vandens g. 2, Klaipėda) gegužės 20 d. 20 val. Muziejų nakties programoje savo audiovizualinį projektą „Gamtos potencialas“ („Natural potential“) pristatys KKKC tarptautinės meno rezidentūros dalyviai Jacek ir Ewa Doroszenko (Jacekas ir Eva Dorošenko, Lenkija).
Nuo balandžio pabaigos Klaipėdoje reziduojantis menininkų duetas, savo kūryboje naudojantis tarpdisciplinines technikas, labiausiai domisi meno terpės prigimtimi ir moderniomis pažiūromis į aplinką bei gamtą. Savo tyrimams jie pasirinko kraštovaizdžio garsinės ir vizualinės aplinkos analizę, fiksavimą bei surinktos medžiagos perkėlimą į skaitmeninės kultūros erdvę.
Projektas „Gamtos potencialas“ – tęstinis, menininkai jo ėmėsi 2014 m. meno rezidentūroje Barselonoje (Ispanija). Nuo tada jie kasmet aplanko vis kitą Europos šalį: be jau minėtos Ispanijos, projektas tęstas Norvegijoje, Graikijoje, Austrijoje. Paklausti, kodėl tolimesniems tyrimams pasirinko Klaipėdą, rezidentai juokėsi: „Aplankyta beveik visa Europa, ir susivokėme, kad dar nebuvome pas artimiausius kaimynus. Taigi nusprendėme patikrinti, kas vyksta Lietuvoje.“
Kraštovaizdžio garsų tyrimų strategijai Jacek ir Ewa Doroszenko ieško garsiniu požiūriu jiems įdomių vietų ir jose fiksuoja ne tik garsinį foną, bet ir vaizdus. Nors abu menininkai pagal išsilavinimą – tapytojai, pasak dueto, Jacekui artimesnis muzikos laukas, o Ewa mieliau atstovauja vizualiesiems menams, todėl jie puikiai papildo vienas kitą. Garso tyrinėjimas, anot menininkų, labai parankus rezidentūrai, kadangi į keliones nesunku pasiimti garso įrašymo techniką, kameras, skirtas registruoti savo tyrimų medžiagą.
Ankstesnėse rezidentūrose kūrėjai daugiau dėmesio skyrė miesto garsams, tačiau atvykę į Klaipėdą ir persikėlę į Smiltynę jie atrado natūralią gamtą, ir tai pakeitė jų tyrimų kryptį: „Klaipėdoje atliekame tyrimus, paremtus labiau gamtos garsų faktūra ir struktūra – jūros, miško. Iki tol daugiau tyrinėjome miestų garsus, o čia, miesto pakraštyje, Smiltynėje, gamtos aplinkoje, norisi atsitraukti nuo miesto. Čia labai daug miško, apskritai natūralios gamtos, ir netgi mieste naudojama daug natūralių medžiagų. Pasaulyje to vis mažėja, pavyzdžiui, Lenkijoje tai jau tampa problema, ten miestuose labai daug sintetinių, dirbtinių medžiagų. Mums patinka jūsų požiūris į gamtą ir ekologiją“, – pirmuosius įspūdžius iš rezidentūros Klaipėdoje atskleidė menininkai.
Svarbiausias meno rezidentų tyrimo tikslas yra garsas. Visa sukaupta audiomedžiaga, pasinaudojus specialiomis programomis, sluoksniuojama, komponuojama, iš jos kuriamos muzikinės kompozicijos. Jas galima išgirsti ne tik menininkų interneto puslapiuose – jie išleido ir savo įrašų kompaktinį diską, o rezidentūros Klaipėdoje metu sukurtą audiovizualinę kompoziciją menininkai pristatys KKKC Parodų rūmuose Muziejų nakties metu.
„Atlieku įvairiose Europos vietose įrašytų garsų tam tikrą selekciją – jungiu juos tarpusavyje, sluoksniuoju, komponuoju taip, kad susidarytų tarsi perkėlimo, persikūnijimo įspūdis, pavyzdžiui, groju vienos vietovės garsus, paskui – kitos, skirtingų vietovių garsai miksuojami, keičiami vietomis. Turime tikslą imituoti kraštovaizdžio garsus, groti kartu tai, kas užrašyta dabar, su iš anksto paruoštais garsais iš kitų teritorijų. Ši idėja kilo po rezidentūros Graikijoje – ten ištisą parą tvyrojo nenutrūkstantis triukšmas, ir pagalvojome, kad galima būtų perkelti garsus iš vienos teritorijos į kitą. Todėl dabar Klaipėdoje ieškome garsiniu požiūriu įdomių vietų ir norime padaryti tų garsų selekciją muzikinėje kompozicijoje“, – apie savo tyrimus pasakojo Jacek Doroszenko.
Paklausta, kokia forma pasireiškia projekto vizualizacija ir kokiu būdu ji jungiama su garsu, Ewa pasakojo: „Svarbiausias mūsų tyrimo tikslas yra garsas. Norėdami atskleisti, kaip matome ir jaučiame, pavyzdžiui, jūrą ar kitą kraštovaizdį, jį fotografuojame. Tačiau mūsų projektas paremtas tuo, kad pateikiame ne tiesiogiai užfiksuotą peizažo vaizdą, bet susintetiname jį, perkuriame skaitmeninės kultūros kalba, kuri mums labai artima. Esame kompiuterių, interneto karta ir norime apie gamtą, natūralią aplinką kalbėti skaitmenine kalba.“ „Manome, kad dabar yra per daug vaizdų, iš visų pusių mus atakuoja vizualinė tarša. Todėl savo projekte norėtume, kad tų vaizdų pirmame plane nebūtų tiek daug“, – savitą požiūrį į aplinką atskleidė Jacekas. „Kad ir kur būtume, visur matome labai daug turistų, kurie, užuot tiesiog mėgavęsi matomais vaizdais, nuolat fotografuoja. Mes norime klausytis garsų ir juos iliustruoti, papildyti kraštovaizdžiais, perteiktais subtilesne, grafine forma, ir videoįrašais“, – reziumavo Ewa.
Apie autorius
Ewa Doroszenko (g. 1983) Nikolajaus Koperniko universitete Torunėje, Lenkijoje, įgijo dailės daktaro laipsnį, yra daugelio meno rezidentūros stipendijų laureatė: 2016 m. Austrijos, 2015 m. Graikijos, 2015 m. Norvegijos, 2014 m. Ispanijos, 2006 m. Italijos. E. Doroszenko projektai buvo pristatyti tarptautiniuose meno festivaliuose Atėnuose (Graikija), San Paule (Brazilija), Vroclave, Gdanske (Lenkija), Vankuveryje (Kanada), Tiubingene (Vokietija). Menininkės darbai buvo eksponuoti Kasios Michalski galerijoje Varšuvoje, Torūnės šiuolaikinio meno centre (Lenkija), FAIT galerijoje Brno (Čekija) ir kt. Gyvena ir dirba Varšuvoje. Daugiau informacijos apie menininkę: www.ewa-doroszenko.com.
Jacek Doroszenko (g. 1979) baigė Krokuvos dailės akademiją. Dalyvavo tarptautinės meno rezidentūros programose Austrijoje, Graikijoje, Norvegijoje, Ispanijoje, Italijoje. Savo kūrybą pristatė Madrido (Ispanija), Neapolio (Italija), Torūnės, Krokuvos, Gdansko, Varšuvos (Lenkija), Atėnų (Graikija), San Paulo (Brazilija), Vankuverio (Kanada), Berlyno (Vokietija), Brno (Čekija) ir kt. galerijose bei šiuolaikinio meno centruose. Gyvena ir dirba Varšuvoje. Daugiau informacijos apie menininką ir jo kūrybą: www.doroszenko.com.
KKKC Parodų rūmuose (Didžioji Vandens g. 2, Klaipėda) gegužės 20 d., šeštadienį, 20 val. Jaceko ir Ewos Doroszenko (Lenkija) audiovizualino projekto „Gamtos potencialas“ („Natural potential“) pristatymas (nemokamai).